Historien om en af de sjældent store aborrer....af Ole Aaslo
Historien om en af de sjældent store aborrer.... af Ole Aaslo

Jeg havde længe gået og puslet med et seriøst geddesats i Tude Å. Denne gang skulle det være…!
 Jeg havde dagene forinden fået fanget agnfisk, som have gået hjemme i akvariet et par dage.
 Nu var jeg på vej ned til åen læsset med taske og Stalker Quiver med 3 tilriggede stænger, samt spanden med agnfisk. Fra,hvor man parkere bilen, til der, hvor jeg havde planlagt at fiske, er der ca. 1500 meter, så jeg havde begrænset mig så meget som muligt med hensyn til udstyr. Heldigvis havde jeg lige forinden investeret i en bærestrop til min bedchair, og den passede lige til spanden, så jeg kunne have den over skuldrene, når jeg skulle forcere 2 marker og ligeså meget eng…..

Vel fremme placerede jeg 2 bundstænger med sunkfloat med 40-50 meters mellemrum på det sted, som skulle være hotspottet. Hver stang blev placeret i en stangholder med en Fox bidmelder. Og den tredje stang skulle være en almindelig flådstang, så jeg kunne drivfiske stykket igennem…

Efter 4 times fiskeri  begyndte den venstre bidmelder at give lyd fra dig og jeg kunne se at taklet bevægede sig langsomt ind mod egen bred. Da der er rapporter om meget store gedder, så faldt modhugget relativt hurtigt og jeg kunne se, at en mindre fisk slap agnfisken i modhugget.. Det var nok bare en lille gedder! Bemærkede dog, at der ikke var nogen karakteristiske bidemærker i agnfisken. Alligevel blev der hurtigt sat en ny frisk levende agnfisk på og stangen lagt tilbage i stangholderen…. Jeg besluttede at tage det sidste lange drev hele stykket igennem og så pakke sammen og tage hjem …. Det gav ikke det store resultat og jeg gik langsomt tilbage til de to bundstænger, da den samme stang som tidligere gav et lille ”Bip” – 2 meter inden jeg nåede stangen begyndte tacklet at bevæge sig lidt nedstrøms og jeg fik hugget stangen og gav en smule friline… ventede som før ikke længe. Damn… En lille gedde ..! Næ, det føltes som en aborre ?!? og i det samme kunne jeg se, at en stor aborre brød overfalden midt ude i åen…...............

Jeg havde ikke noget net med, kun min Berkley Giant Lip Grip, som jeg klart vi anbefale som et glimrende alternativ til både net og især gaf. Da det jo være det svære grej, som jeg havde med, så tog fighten ikke længe og jeg kunne løfte den sikkert på land med Lip Grippen…. Det var ikke lige til at fatte, men en ny PR på 1825 gram og 48 cm havde taget en 15-20 cm agnfisk…. Turen hjem var ikke noget problem…. Strøm på mobilen var værre – Det var jo den største aborre, som jeg har hørt om i Tude Å, hvor selv kilos fisk er sjældne, selvom der bliver landet et par kilos fisk hvert år… Mens fisk over 1,5 er yderst sjældne og der kan gå år i mellem. Men det er den første over 1600 gram som jeg har kendskab til