Aborrekonkurrence på Randers fjord 2004.
Det bedste tidspunkt på dagen, at fange de store Aborrer - er når solen lige bryder frem.
Klokken er 4 om morgenen og vækkeuret ringer hysterisk. Et øjeblik tænker jeg "Åh nej",
men med et - er jeg frisk og lysvågen. Det er ligesom lidt lettere, at komme ud af sengen, når dagen byder på en lang fisketur på Randers fjord efter Aborrer. Randers sportsfiskerklub har igen inviteret til aborrekonkurence.

Et par dage i forvejen havde jeg afprøvet Aborrefiskeriet i lystbådehavnen. Der var det kun blevet til et par små Aborrer, så i år ville jeg satse på svinget ude ved højspændningsledningen.

Jeg har investeret i en el-motor til min båd. Det kan anbefales. Det er utroligt lækkert at dørge rundt uden larmen og benzinosen fra en alm. bådmotor. Med motor og batteri har det kostet mig ca. 4500 kr. Mange penge, men en opladning, der kan holde hele dagen koster til gengæld kun et par kroner. Til transport går det dog en smule langsomt, så derfor jeg hjalp lidt til med årene ud ad fjorden.

Kl 6.15, da solen begyndte at bryde horisonten, fik jeg de første hug. Jeg havde først prøvet med spinner og jig, men den første halvkilos aborre lod sig friste af en lille gul pirk. I løbet af en halv time havde jeg et par gode Aborrer oppe i båden - med den største på 600 gr. Ikke lige så stort, som jeg havde håbet på, men bedre end ingenting. Fra nogle af de lokale havde jeg hørt at Aborrerne ikke rigtigt var kommet ind på Bredningen . Nogle af de gamle garvede mente, at det var alt for tidligt. "De kommer sgu ikke ind før september eller oktober".

Jeg havde 2 stænger ude med skallehaler fisket på frit løbende rig, men dem var krabberne kun interresseret i. En af krabberne fulgte med op i båden, da jeg hev skallehalen i land. Det overraskede mig noget, da jeg ikke var klar over at krabber kunne leve så langt inde i ferskvand. Måske er de skyllet ind med en omgang saltvand ? Sommetider kommer der tungt saltvand ind fra Kattegat, der lægger sig som et lag under det ferske vand. I sådanne situationer kan man være heldig at opleve torskefiskeri helt ind i Randers inderhavn !

Kl. 8.00 gav jeg mig til at dørge efter Aborrerne lidt længere ude. Det lykkedes flere gange at finde dem ved at trække med wobler, for derefter at smide ankeret og kaste til stimen med pirk, indtil de trak væk eller holdt op med at bide. Størrelsen var dog ikke til at råbe højt over, så de kom alle ud igen.

Lufttrykket var svagt stigende fra 1004 til 1009. Aborrerne huggede faktisk ok, når stimen blev fundet, men de fleste deltagere havde endog meget svært ved at finde Aborrene.

Vandet var stigende indtil kl 12. Det forholdt sig sådant at efter kl. 12 havde jeg ikke flere hug. Jeg hørte om mange der heller ikke havde flere hug, da vandet begyndte at falde.

"Størrelsen betyder ikke noget - med mindre det er ens egen."
Mange steder er fjorden ikke særlig bred. Det er derfor en brutal oplevelse, når der sejler en tanker forbi. Det er næsten så intimt, at man kan række armen ud og banke på skroget.
Det virker naturstridigt, at så store skibe sejler på så lille et stykke natur.
En tidligere vinder Jesper Melander og kammeraten Mark Thomsen endevendte hele grejboxen og brugte endda levende agn uden at kunne lokke en af de store striber på krogen. Det blev til 30 Aborrer - med den største på den forkerte side af det halve kilo.
Max Thomsen lå og fiskede fra båd i lystbådehavnen og havde jævnt fiskeri. Han fik mange fine fisk på spinner og jig, som dog alle lå under det halve kilo.
Jonas Vammen fiskede lige fra lystbådehavnen til Uggelhuse, men måtte konstatere at det ikke rigtigt var hans dag.
Medlemmerne fra Randers sportsfiskerklub sørgede for en fin afvikling af konkurencen. Stemningen var fin selvom størrelsen på fiskene ikke helt kunne leve op til de tidligere år.
Nr 2 Allan Jensen. Nr 1. Jimmi Jakobsen. Nr. 3. Per Kibsgaard.
Jimmi fangede sin Aborre på 920 gr ude ved 5´eren. på en gul spinner kl 6.30. Fiskeriet døde dog ud efter en halv times tid og resten af dagen fangede han mindre fisk ved at dørge rundt. Det er 6 gang Jimmi deltager i Aborrekonkurencen.

Allan Jensen og hans kammerat lå det meste af tiden og dørgede ude ved Brunnakke polden og i Klosterrenden ( de inderste dele af Bredningen og den gamle sejlrende ) Hans fine Aborre blev fristet af en gul Mepps spinner ved 11.00 tiden.

Per Kibsgaard var ude i båd med tre andre gutter, som alle sluttede i præmierækken. Båden havde nok dagens fineste Aborrefangst med mange fisk i båden - alle fanget på orm. Per vandt fortjent noget nyt fiskeudstyr. For selv om han havde det ældste fiskegrej, "noget lort" som de andre sagde, så var det alligevel ham, der scorerede puljen i deres interne konkurence og løb med den største præmie.

I år var det således de inderste dele af Bredningen , der kastede de fleste af præmiefiskene fra sig. Trods den ihærdige indsats fra de 120 deltagende lystfiskere, så var det mest små fisk, der blev fanget. Det kan der være mange årsager til. Sejlrenden er lige blev uddybet til 7 m. - for at de store skibe kan anløbe Randers Havn. Det har selvfølgelig ændret en del på bundforholdene. Måske opholder den største del af Aborrerne sig stadig længere ude på fjorden og kommer først ind, når der kommer koldere vejr. Vi ved det ikke, men vi er en del, der nok skal være på stikkerne, når de store brakvandsaborrer vender snuden indad.