St. Vejle å
Efter at have hørt meget om St. Vejle å og de store aborrer, blev Jesper Eriksen og jeg enige om at se om åen kunne leve op til rygterne. Desuden ville vi gerne bevise, at jyder kunne gøre sjællænderne kunsten efter, når det kom til at fange en bunke store aborrer.

Fredag.

Vi havde afsat 3 dage til formålet. Henrik Nielsen fra Catch It bait havde venligst inviteret os på overnatning. Vi havde forberedt os grundigt og havde masser af agnfisk, orm, plastikdyr og andet aborreguf, så vi var spændt op til lir, da vi ankom til åen. Klokken var lidt over 8, da vi startede fiskeriet. Jesper lagde ud med skaller, mens jeg prøvede en ny jigflue. Det startede lidt småt. Efter et par timers fiskeri havde vi kun fanget en enkelt fisk. De andre havde ikke mere held - på nær et par enkelte lystfiskere, som havde fået fat i rejer. Vi blev hurtigt enige om at skaffe rejer i en fart. Vi ”huggede” om det – med det resultat at jeg måtte ”spilde” masser af fisketid på at hente friske rejer i Køge. Det skulle dog vise sig at være en rigtig god ide.

Lige efter middag kom jeg tilbage og i en fart blev skalleagnen udskiftet med rejer. Ud med flådet – som knapt ramte vandet - før det gik under. Totalt vildt. Vi simpelthen væltede fisk ind. Jesper fik den første over kiloet, men jeg fulgte hurtigt efter.
Jørgen Skårup med fredagens største 1.380 og 42,5 cm

Efter en hektisk eftermiddag og aften kunne vi gøre dagens resultat op til 11 aborrer over kiloet med en fin fisk på 1.380 som dagens største. Aborrefiskeri i verdensklasse.

Jesper 1.140, 1.020, 1.120, 1.200, 1.180, 1.030
Jørgen 1.025, 1.050, 1.380, 1.150, 1.000

Dagens største fisk blev dog taget af Troels Taylor fra specimenfisker.dk.

En rigtig flot aborre på 1.740. Tillykke til Troels med den ny PR.

Slusen.

Der har været en del problemer med slusen ved St. Vejle å, hvilket har resulteret i at mange tons fredsfisk døde da de ikke kunne komme ind i åen for at undgå de salte vand fra Køge bugt. Denne lørdag var der også problemer. Der kom røg fra motoren, der skulle åbne og lukke sluseporten. Under reperationen var den hevet op på land. Lad os håbe på at teknikerne får løst problemerne, så fiskedød kan undgås pga. sluseproblemer.
Januar måned er ikke altid lige rar.
Lørdag.

Nattens frost havde fået dele at poolen til at fryse til så der kunne ikke fiskes fra alle pladser. Dagen startede også svagt. Vi fik nogen fisk på land, men uden størrelse. Vandet var meget klart i forhold til fredagen. Vi gik ud fra at det var vandet fra bugten, der var strømmet ind medens slusen blev repareret. Jesper fisk dog en enkelt flot fisk på 1.200

Jesper: 1.200.

Fejlkrogede aborrer.

De fleste fiskede med naturligt agn, med der var desværre også fiskere, som fiskede med tunge jigs. Hurtig spoling efterfulgt af ryk med stangen resulterede i sikker fejlkrogning. ”Fisk som hugger med halen”. Ikke noget kønt syn. Jigs kan være gode, men egner sig bedst til at bruges fra båd eller fra havnekanter med en dybde, der er større end 3 – 4 m ellers får de ikke den rette lodrette bevægelse. At de selvsamme fiskere bagefter stolt lod sig fotografere med fejlkrogede fisk – er udenfor min fatteevne.

Mit råd er - Brug en anden fiskemetode, hvis den gentagne gange giver fejlkrogning.

Søndag.

Rejerne var blevet lidt ildelugtende, så vi lagde ud med skaller og friskfangede mikrorejer fra Mosede Havn. Vi troede ikke rigtigt på de 2 dage gamle rejer. Senere faldt vi i snak med Henrik Carl, som stod på pladsen ved siden af. Han har tidligere fisket meget med rejer, men fisker nu mest med skaller. Skaller giver lidt færre hug fortalte han, men han venter gerne lidt længere på huggene, da det giver fisk med en bedre gennemsnitsvægt end ved andre metoder. Han fik 3 aborrer på ca. 1 time. Alle klart over kiloet !
Henrik Carl med en flot aborre på 1.300.

Efter et par gode kilos aborrer fik Jesper en fin fisk på 1.410 gr, 43 cm på land. Nu lagde han kraftig billet ind på den flaske vin, som vi havde sat på højkant til turens største aborre.

Lidt før middag prøvede jeg med de døde rejer, som resolut blev taget af en stor aborre. Vi måtte konstatere at på denne dag var aborrerne ligeglade med at rejerne var over sidste salgsdato.

Efter et utal af fisk, gav jeg modhug på en fisk, som gav tyngde helt ned i håndtaget. Det var tydeligt at mærke at dette var en god fisk. Den var noget tungere i rykkene og der var god kraft i udløbene. Jeg fik kaldt Jesper til. Efter en spændende fight kunne han nette turens bedste aborre. En tur på vægten afgjorde at jeg havde fået en ny PR.

1.610 gr og 45 cm ( En solid aborre - turens største ;-) og en NY PR.

Jesper: 1.410 - 43 cm, 1.130
Jørgen: 1.025, 1.050, 1.610 -45cm, 1.040.

Ømme arme af at hive aborrer på land og 18 Aborrer over kiloet med 9 til hver - Det var hvad vi kunne skrive på kontoen efter 3 hektiske dage ved St. Vejle å. Det var bestemt godkendt. Absolut det bedste aborrefiskeri jeg nogensinde har prøvet.

At kalde det aborrefiskeri i verdensklasse - er ikke helt forkert.