Aborrekonkurrence på Randers fjord 2006.

En reportage af : Jørgen Skårup.
Randers Fjord i pastel farver. Foto: Steen Vad Knudsen

I år havde jeg allieret mig med Steen Vad Knudsen. Steen er en lige så entusiatisk aborrefisker som jeg. Der var bare lige et problem. Vi ville gerne begge være kaptajn i båden. Det gav anledning til en del diskussion om hvor vi skulle starte dagen. Steen ville gerne starte i lystbådehavnen og jeg ville gerne starte ved DAKA. Efter et par timers snak frem og tilbage blev vi enige om at Steen skulle afprøve fiskeriet i lystbåde havnen fredag aften således at vi havde friske data til at vurdere den alvorlige beslutning.

Steen kunne ikke rigtigt fange noget i havnen og i lystbådehavnen, så kursen var klar. DAKA svinget skulle helst leve op til forventningen om den store præmie aborre. Vi roede derud i morgendagens første lys. Dagens første fangst blev dog et smukt "pastel" billede af randers Fjord.

Der skete dog ikke det helt store fra morgenstunden og solen gik op over horisonten, før vi havde de første aborrer i båden. Størrelsen var 2 - 300 gr. Ikke noget at råbe hurra for. Vi så dog en del aktivitet ind over den lave del af DAKA svinget. Det fik Steen til at sætte en popper på. Steen er helt vild med popper fiskeri. En popper er en overflade wobler, som rykkes ind i små hop hen over overfladen. Det siger "plop", når den skubber vandet foran sig. Lydene og vandpjaskeriet er noget som sommeraborren ikke kan stå for. Lige pludselig er der action bag ved wobleren. En aborre åbner gabet og sluger popperen. Steen elsker når aborrerne i deres iver rammer forkert af popperen. Som regel er der et par fejlangreb inden aborren for alvor får fat i wobleren. Det får Steen til at klukke af grin. Det er første gang jeg prøver dette fiskeri og jeg må overgi mig med det samme. Det er "grineren" , når man gang på gang kan se aborrerne kaste rundt i kølvandet på wobleren. På et tidspunkt knækker Steen sammen af grin og er nødt til at holde en pause. Ikke store fisk, men mægtigt sjovt fiskeri.
Familien her , så også ud til at have en hyggelig dag. Små aborrer og skaller kan også give store oplevelser.

Forskellen på "større" og "størst" !
Omkring kl 10 sejlede vi ind over den lave del af bredningen for se om vi endelig kunne finde en stime store hugvillige aborrer. Denne del af bredningen er svær at fiske i, da der er en del grøde. Efter en del søgning fandt vi endelig en stime. Nu gik det hurtigt. Vi fiskede i de små åbninger i grøden. Det gav hug bare at lade spinneren dale , når den ramte i nærheden af stimen. Det var svært at spinne mere end et par meter - før der var grøde på krogen. Jeg fiskede med en stor refleks spinner, som jeg fik nogle fine fisk på. Steen skiftede til et Abu Atom blink for at sortere i fiskene. Et klogt valg, da det jo drejede sig om at lure en af de store. Det viste sig også at han fik alle storebrødrene i stimen. Steen fik de 3 største fisk 870,745 og 695, mens min bedste fisk vejede 640 gr.

En af bådende i nærheden kunne ikke undgå at se og høre, at vi havde gang i fiskeriet. Derfor sejlede de over for at være med. Dog lagde de sig alt for tæt på os og smed anker lige ned midt i stimen. Lige der, hvor vi kastede !! Vi råbte til dem og de flyttede sig, men fiskeriet gik i stå, da stimen var blevet skræmt. De 2 personer i den anden båd burde vide bedre, da de begge er så erfarne, at de endte højt på præmielisten.

Vi er mange både på fjorden denne dag og det er derfor umuligt at have fiskeriet for sig selv. Det må dog være en gylden regel, at man ikke må genere de andres fiskeri med sin færden.

En god regel er - at der altid skal være 2 kastelængder til nærmeste båd. Så har man stadig mulighed for at få del i fiskeriet uden at ødelægge det for andre.

Det var en glad Jan Hyllested, der kunne fortælle at årets deltager antal blev 131. En betragtelig stigning i forhold til de 98, der var med sidste år.
Det fine tørvejr holdt lige ind til indvejningen, men så styrtede det også ned i stænger. Her ses Mogens Lauridsen med sin kone Bente til årets "sædvanlige" billede i silende regn. De fiskede både i inderhavnen, Tronholmen og oppe i åen, men uden det nødvendige held. Mogens har en fin hjemmeside om lystfiskeri. Helt sikkert et besøg værd.www.aalum.dk
Mark - Pernille - Jesper
Jesper Melander ( Sidste års vinder ) beretter fra dagen.

Det hele startede som en god dag med lovende vejr. I min båd havde jeg Mark Thomsen og hans kæreste Penille med. Vi dørgede for det meste rundt ude på bredningen for at finde aborrene, men dem var der ikke mange af og det var kun fisk op til 300g. Vi besluttede os for at tage op i åen, da jeg på det seneste havde fået en del store aborre på nogle få steder deroppe. Det gav bonus og Mark fik en fin fisk på 601g. Vi døjede dog med en del smågedder, som der var utrolig mange af. Af aborre fik vi en del, der lå fra 300-400g. Vi fik dog ikke fat i de store, selvom Mark havde en af de rigtig gode der nemt kunne blande sig i Top 5. Den hoppede "selvfølgelig" af. Min den største lå på knap 500g. Havde dog håbet jeg kunne overliste en større, da jeg bare i den her måned har fået mellem 25-30 aborrer mellem 630-1164g. De var dog svære at finde idag og det gode fiskeri opstod kun i et vis antal tid før det hele var dødt. Vi havde trods alt en rigtig god dag. Bare hele stemningen på fjorden hele dagen, den slår alt andet. Vi ses igen til næste år :)

Ja, vi ses ! ( Redaktøren )

2 * Jan Post .

2 gutter der havde en venskabelig dyst om den største aborre indbyrdes.

Jan Post vandt med en aborre på 737 gr. over Jan Post med en aborre på 450 gr.

Max startede i lystbådehavnen og han fik 6-7 stk op til 500 gr. Senere på dagen flyttede han ud til Uggelhuse, men fik heller ingen store derude. Max trøster sig dog med alle de store havørreder fra Allingåen, når nu lige aborrerne ikke gider lege med !.

Årets Aborrekonge blev Rene Mikkelsen med en fin aborre på 980 gr. Fisken blev fanget på en spinner ude på bredningen ved 7 tiden. Han var i båd sammen med Jørn Svendsen, som blev nr 3.

Vi var lige ved at få en Aborredronning, da Vibeke Poulsen længe lå foran ved indvejningen. Hun har før fanget gode aborrer. På denne dag fik hun sin flotte aborre på en wobler ved kanaløen ude ved Mellerrup omkring kl 9.

Alt i alt - en dejlig konkurence, på en dejlig dag, hvor alle fik aborrer på land.

Håber at vi ses til en venskabelige dyst om de største aborrer igen til næste år.