Fornyelse og fornøjelse - Aborrekonkurrencen 2011.

Nr 1. Rene Svejstrup 1.063 gr. ------------- Nr 2. Jan Post 1.050 gr. ----------- Nr 3. Jørgen Skårup 904 gr.

Vinderfisken blev fanget af Rene på en levnede skalle i lystbådehavnen ca. kl . 10.

Jan Post fik sin kilos aborre på en lille brasen fisket under flåd ude på hans “hemmelige” plads på Bredningen ca. kl 12.

Jeg må rose Randers Sportsfiskerklub for et flot arrangement. Det var modigt, at modificere konkurrencen med så mange helt nye tiltag. Datoen er flyttet længere frem mod efteråret, hvor aborrefiskeriet er mere stabilt i Randers fjord. Det kunne så betyde, at der var større risiko for dårligt vejr og mindre deltagerantal. Men da der var både flot vejr og hele 102 deltagere, så må man konkludere, at lystfiskerne havde taget godt imod alt det “nye”. At der var lagt vægt på C&R har også stor betydning - ikke mindst for en god bestand af de store aborrer. Det er vigtigt at forstå, at hvis vi ikke gør noget for at værne om de store aborrer, så vil der uværgligt blive færre store præmiefisk.

Lystfisk.dk og Randers Jagt og Fiskeri skal have en tak for sponsor præmier og den flotte rabat lystfiskerne får ved indløsning af deltager beviset.

Jeg var godt forberedt i år. Jeg havde været på vandet og tjekket aborrefiskeriet på de kendte pladser ugen før og havde en rimeligt overblik over hvor aborrerne var i stødet. Jeg havde brugt over 4 timer dagen før på at fange rejer på kysten og skaller i randers havn, så jeg var rimeligt godt bevæbnet.

På dagen startede det  - med de første små nap kl. ca  5.30. Her kom det første daglys snigende. Så er det med at være fuldt koncentreret i sit fiskeri, da de største aborrer ofte går til bidet først. Sådant var det for mig. Jeg bommede et par hug, som jeg mente måtte være “små” fisk, da det jo ikke kunne være mig, der gjorde noget galt.

Herefter fik jeg i hurtig rækkefølge en 4 - 5 store aborrer fra 700 - 900 gr. Alle fanget på levende skaller fisket under flåd. Herefter gik fiskeriet lidt i stå.

Jeg skiftede plads og begyndte at fiske med levende rejer.  Efter at have fundet aborrerne, så havde jeg superfiskeri resten af dagen.

Aborrerne var sindsygt vilde med rejer. Jeg har ALDRIG før fanget så mange aborrer på en tur.

De var dog mindre end de aborrer jeg havde fået om morgenen. Op til 750 gr.

Spinnefiskerne i båd lagde sig sommetider i nærheden, når de kunne se at jeg havde fisk på, men forduftede ret hurtigt,
når de ikke kunne lokke aborrerne til hug med spinner eller jig. På denne dag ville aborrerne have naturlig og ikke kunstig agn.

En af de garvede lystfisker, som her Jonas, fiskede med spinnere ,som en gal, men mod forventning, så kunne han ikke snige sig ind på præmielisten. Han sagde dog med et smil --

Så fik jeg ikke ødelagt mit gennemsnit med kun fisk over 85 cm”.

Han referede til 3 fine laks i år, som alle var over 85 cm ;-)

Christian Hjelesen var i år var forfremmet til kaptajn i en båd med 2 andre - men han måtte også strække våben og konkludere at deres bidperiode fra 6 - 8 på kunstagn ikke rakte til en præmie.

Max havde fint fiskeri med spinner i lystbådehavnen indtil kl 7. Her fik han nogle fine spisefisk med en fisk på 634 gr, som den største. Han nåede endda hjem og rense fisk inden indvejningen. Max er en om”hyggelig” sjæl. For ham har alt ved en aborren værdi . Selv fiskeaffaldet bliver genbrugt. Han er en ildsjæl, som er med til at udrydde den berygtede amerikanske signal krebs i Allingåen. Her bliver fiskeaffaldet brugt i ruserne.

Dagens flidspræmie skulle have gået til Mads Christiansen og Andreas Lerager, som fiskede fra hver sin flydering på åen. Vandet var faldende og strømmen var derfor meget stærk. Det betød, at de havde mere end svært ved at bare at holde positionen uden at benene syrede til. Desuden var der og en del skidt i vandet fra drivende grøde, som ikke gjorde fiskeriet lettere.